ledig

Idag är våran dagisenhet stängd så då vart man hemma idag!. Har nu under morgonen ringt om försäkringar, konton och läst på en massa om bokslutsmetoder och bokförning!. väldigt intressant faktist!.

Igår for jag och andrés upp ur sängen och gick ner till gymmet vid 10. Vi körde på stenhårt i 1½ timma så nu känns det ordentligt i hela kroppen!. Kul att han ville följa med och testa. för han gillar inte gymträning speciellt mycket, utan mer gruppträning (kampsport). Sen på eftermiddagen kom Gabriella över så lagade vi en indisk gryta med ris, pitabröd, jordnötter, banan och annanas!

Maträtten jag gjorde gjorde jag lite på känsla och utgick inte efter något recept. utan måttsätte efter hur jag ville att de skulle smaka. Vart en mycket speciell maträtt då vi åt utan bestick, vi använde oss istället utav pitabröd och händerna. vart ganska kladdigt men de va helt otroligt gott!. :) (ska försöka visa er måttsättningen på ett ungefär, Men eftersom jag gick lite efter smak så får ni göra lika dant om ni ska testa att laga detta).

Började med att koka ca 600g lamm med ben i en gryta med ½-1L vatten, 1tsk soja, 1 tärning hönsbuljong, 2tsk curry och 1nypa salt.. lät de koka tills köttet började släppa från benen. Efter de så la jag över lammet (och ben) i en stekpanna och brynde de med 100g smör och 1 hackad purjulök och 1 gul lök (sparade skyn som köttet innan hade kokat i).

mixade 2 tomater med 2tsk currypasta, 1msk tomatpure, 2tsk chilisås och 1tsk soja tills de vart en slät sås. Hällde de över lammet och löken + 2-4dl av den sparade skyn.

Tillsatte sedan 2 finhackade paprikor, 2-3 tsk kardemumma
, 3 vitlöksklyftor, ca ½dl hackad ingefära och lät allt puttra på svag värme i några minuter.

Kokade upp vatten i en liten kastrull och tillsatte 1 dl röda linser. Kokade dom i ca 5-10 min. Hälde sadan av vattnet och tillsatte linserna i grytan.

satte ugnen på 150-175 grader. la upp 10 st små pitabrod och "stänkte" över lite olivolja och strödde på gurkmejam efter egen smak. gnuggade pitabröden mot varandra och packade in alla pitabröden på hög i 2 blöta baklåtspapper (skölde baklåtspapprerna under vatten och kramade ur dom så dom vart fuktiga). "gräddade" bröden i mitten av ugnen och lät dom ligga tills dom blev lagom varma och känndes mjuka. (Att grädda bröden i blött baklåtspapper gör att bröden inte blir som skorpor när dom blivit varma, utan håller sig mjuka under uppvärminingen)

Hällde i ca 2 dl vispgrädde i grytan + att jag smaksatte med lite mer chilisås, gurkmeja och currypasta för att få grytan lite starkare. Sedan lät jag den koka tills grytan vart riktigt krämig!. hällde sedan över grytan på ett stort fat för att få den att svalna (eftersom vi åt med händerna så kan inte grytan vara allt för varm)

Kokade upp ris för ca 4 personer, tillsatte ½tsk kardemumma i riser och lät även den ligga på ett fat och svalna innan servering.

Till grytan, riset och pitabröden. så hade vi saltade jordnötter, annanas i bitar och skivad banan!

smaklig kladdig måltid!


Kommentarer
Postat av: Eleonore

Det där lät som en riktigt smarrig middag, ibland är grytor det enda rätta :D

Jo med mig är det fint men fortfarande trött efter en kanonhelg hehe. Hur är allt med dig?

Kram!

2011-03-22 @ 08:43:47
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Lina S

Lät super gott!

2011-04-11 @ 16:35:54
URL: http://linastrandh.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0