hemmagjord hand/kroppstvål..

Som många kanske har förstått så använder jag mycket produkter, både hudvård och matväg som är så naturliga som möjligt och oftast ekologiskt!

Så i fredags så kokade jag mig en hand/dusch tvål av; såpnötter, vatten, majsmjöl, linfrö/rapsolja, kanelolja och lavendel

Jag började med att koka upp 1 ½ liter vatten.
& tillsatte 2½ dl Såpnötter, som jag lät koka på svag värme i ca 1-1½ timma.
När det kokat ca 30 min så tillsatte jag 1tsk rapsolja och 1tsk linfröolja



Det doftar inte speciellt gott under kokningstiden, men det man vill åt är att den rengörande saften/skummet ska komma ut ur nötterna!

När det kokat klart så hällde jag av "saften" genom en sil ner i en skål och pressade med slev för att mosa nötterna och få ut så mycket saft som möjligt.

Hällde sedan tillbaka "saften" i kastrull och kokade yttligare upp 1 gång. Hade i lite majsmjöl
för att få en tjockare konsistens. + 1tsk linfröolja.

Hällde över "saften" i en större bunke och rörde om då och då och lät svalna.


Tillsatte sedan 3 droppar kanelolja (bakteriedödande) och 6 droppar lavendel (för doften och den lugnande effekten den ger)


Hällde sedan över allt en pumpflaska. Då var den redo att användas! 





Kommentarer
Postat av: J

Härligt!

2012-05-30 @ 22:21:11
URL: http://josefindysenius.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0