Som guld i munnen..

Har precis ätit middag. Jag började laga middag vid 3 och blev klar vid 6 tiden!. :) tog sin tid men de var de värt.. Jag gjorde en: köttgryta med kantareller och rotfrukter.

Efter jobbet så gick jag ner och köpte en stor bit, 1 kg högrev som jag delade upp i "tärningar" och brynde på i en stekpanna med smör, salt och peppar. Sen hällde jag över köttet och "saften" i en gryta och tillsatte 4dl matlagningsvin (fins både i varuhandeln och på systemet), 1-2dl vatten samt 4tsk soja.. Låt allt koka på svag värme i 1½-2 timmar.






Hacka silverlök, purjulök och palsternacka i bitar. Behöver inte vara finhackat. tycker själv att det är godare med lite större bitar i just grytor!. bryn allt i smör på låg värme.




Blanda 5dl grädde med 3msk mjöl och tillsätt de + grönsakerna  i grytan.
Tillsätt mer salt, peppar, soja och rosmarin efter smak. (rosmarinen är inte ett måste, men jag älskar att ha färsk rosmarin i maten). låt de koka på svag värme i ca 20 min!.
De kan behövas tillsättas lite vatten under koktiden beroende på vad för grädde du använder. Själv använde jag hälften vispgrädde, hälften matlagningsgrädde. Så fick tillsätta 1-2dl vatten efter halva koktiden för att inte få en alltför krämig konsistens.



Nu är de bara att tilsätta kantarellerna och låta grytan koka yttligare 30 min.
Fick använda mig av burkkantareller. Om de finns några i grönsakshyllan nu på året, så skulle jag inte vilja köpa dom. (hur besprutade är dom inte då?).. Men dessa burk-kantareller är mycket goda och saftiga, så de funkar minst lika bra..

En smart sak är att torka kantarellerna du plockar på hösten och försluta dom i en lufttät burk. Då är de bara att steka på dom lite och sen tillsätta dom i matlagningen året om!
.
Detta smarta tips har min älskade mamma lärt mig! :)





Servera grytan till kokt potatis, Klart!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0